Vissza
Tájékoztató az „Arizona programról”
Mi is az 
„Arizona-program?
A program az Amerikai
Egyesült Államokból, Arizonából (innen a név) indult és ma már a világ
számtalan országában alkalmazzák. Alapgondolata az, hogy olyan eszközt
adjon a tanárok kezébe, mely személyiségi jogok megsértése nélkül képes
segíteni a tanórai munkát. Azaz van a tanár, a jó diák és van a rendetlenkedő
diák. A tanár tanítani szeretne, a jó diák tanulni, a rendetlenkedő diák pedig
rosszalkodni, zavarni a tanórát.
Mi történjen ebben a
szituációban? 
"Minden diák az
életkora növekedésével fokozottan felelős saját életének alakításában" –
fogalmazták meg a program kitalálói.
Rosszalkodni szeretnél?
- kérdi a tanár a rossz diákot. Megteheted. De adj választ arra a kérdésre:
miért? Nincs sértődés, nincs harag, és ami a legfontosabb, hogy elkerülünk
minden agressziót. 
Természetesen nem
hihetjük, hogy az iskolai konfliktusok egy csapásra meg fognak oldódni az
Arizona-programtól, mint egy csodaszertől. De hinnünk kell abban, hogy
lehetséges az iskola életébe beépíteni olyan új módszereket, melyek megoldást
kínálnak napjaink égető problémáira.
A program kidolgozásával
egy időben szükséges hangsúlyozni, hogy nemcsak a mi
iskolánkban jelentkező egyedi problémáról van szó. 
A probléma megoszlik
valahol az iskola, a társadalom, a jogalkotók, a közoktatási szakemberek és a
család között.
Belső indítékunk a
jobbító szándék. Újszerűsége miatt bizonyára sok munkát kell majd még
elvégeznünk. Ám reméljük, hogy az Arizona-program és azok a módszerek,
amelyeket majd a jövőben fogunk kitalálni mi, és a felelősséggel gondolkodó
szakemberek, hozzásegítenek minket egy jobb iskolai légkör
kialakulásához. 
 
Mire alkalmas a
program? 
 
Alkalmas a tanórákon
előforduló konfliktusok kezelésére, segíti az iskolai szabályokhoz,
normákhoz való alkalmazkodást, a közösségbe való beilleszkedést.
A program célja annak
biztosítása, hogy a tanár nyugodt körülmények között végezhesse munkáját és a
tanulni akaró diákok jogait megvédje az órák normális menetét zavarókkal
szemben.
A program nem a
büntetésre, sokkal inkább a tanulók saját felelősségére épül.
Megtanulják, hogy a cselekedeteiknek következménye van, mindenkinek saját
magának kell döntenie, és a döntéseiért ő maga felelős. A kölcsönös tisztelet az
alapja a tanár és diák együttműködésének. Az alapvető jogok és kötelességek
egyaránt vonatkoznak a tanárra és a diákra.
A program alapelve:
-
egymás iránti tisztelet
-
egyéni felelősségérzet
Alapvető jogok:
-
minden diáknak joga van a zavartalan tanuláshoz;
-
minden tanárnak joga van a zavartalan tanításhoz;
-
a tanár kötelessége megvédeni a tanulni akaró diákok jogait;
- mindenkinek
tisztelnie kell mások jogait.
 
Világos,
betartható szabályok, keretek, határok kialakítása szükséges,
amelyek mindenkire egyformán vonatkoznak.
A program lényege, hogy a gyermeket „kikapcsolom a helyzetből”- kiküldhetem, de
soha nem indulatból!
A pedagógus részéről fontos a segítő szándék sugárzása, a
gyermek maximális elfogadása.
A tantestület részéről kiemelten fontos követelmények: egységesség,
következetesség, türelem.
A program kidolgozásának módjáról, és a program „Alapszabályairól” a
tantestület hoz döntést.
Az "Arizona
program" működése

 
A program működtetése a
hétköznapokban
 - a program sajátos iskolánkra szabott formájának
     kidolgozása
 
 - az „Alapszabályok” ismertetése az érintettekkel,
 
 - az „Alapszabályok” kifüggesztése a tantermekben
     (esetleg az iskola épületén belül több ponton)
 
 - a program beindítása
 
 
Betartandó szabályok
 - Az órára pontosan érkezem, a szükséges
     felszereléseket előkészítem
 
 - Követem tanárom utasításait, együttműködöm
 
 - Társaimat nem zavarom
 
 - Jelentkezem, megvárom, hogy felszólítsanak
 
 - Engedély nélkül nem hagyom el a helyem
 
 - Sértő, trágár szavakat senkivel szemben nem használok
 
 - Az iskolai berendezésekre, eszközökre vigyázok
 
 
Konkrétumok az
Arizona-programból
Az óra menetét zavaró
tanulótól a tanár megkérdezi, hogy melyik szabály ellen vétett, és a
továbbiakban szabálykövetően viselkedik vagy inkább
kimegy a tréningszobába. Ha az osztályban való tartózkodást választja, és újra
rendetlenkedik, a tanár már nem ad választási lehetőséget, hanem egyértelmű
jelzéssel a diák tudomására hozza, hogy el kell hagynia a tantermet.
 - A tanteremben a tanárnak kötelessége, hogy
     gondoskodjon a szabályok betartatásáról. Amennyiben a tanórán a tanár úgy
     véli, hogy a tanuló vétett valamely szabály ellen, felemelt kézzel jelez
     (1. figyelmeztetés), majd megkérdezi a diákot: „Melyik szabály ellen
     vétettél?”
 
 - Atanuló a
     kifüggesztett szabályokból kiválaszthatja azt a szabályt, amelyet nem
     tartott be. Tisztelettudóan megválaszolja a kérdést. (A „nem tudom” válasz
     nem elfogadható.)
     Eldöntheti, hogy a továbbiakban szabálykövetően viselkedik, s a
     tanteremben marad, illetve inkább távozik a tréningszobába. 
 - Amennyiben a tanteremben maradás mellett dönt,
     ügyelnie kell arra, hogy ismételten ne zavarja meg az óra menetét.
     Amennyiben a tanuló másodszor is vét valamely szabály ellen, a tanár
     kézmozdulattal (2. figyelmeztetés) jelzi, hogy a tanulónak távoznia kell a
     tréningszobába. (A tanár közli vele: „Ezzel a viselkedéssel eldöntötted,
     hogy a tréningszobába távozol.”)
 
 - Adiák
     tulajdonképpen mindkét esetben a saját döntése alapján távozik a
     tréningszobába. Távozása az „Információs lappal” történik,
     amelyet a tanár értelemszerűen tölt ki.
 
 - Adiáknak az
     „Információs lappal” jelentkeznie kell a tréningszobában tartózkodó
     nevelőnél, akinek segítségével „Visszatérési tervet”
     kell készítenie.
 
 - Amennyiben a tanuló a felügyelő tanár számára
     elfogadható tervet készít, visszatérhet a tanórára. Fontos, hogy a
     visszatérésével sem zavarhatja meg az óra menetét. A visszatérő lapot
     csendben a tanári asztalra helyezi, majd a helyére ül és igyekszik
     bekapcsolódni az óra folyamatába. Így nem sérül a zavartalan tanulási és
     tanítási folyamat.
 
 - Az osztályterem elhagyása egy információs lappal
     történik, amelyre a szaktanár feljegyzi, hogy milyen probléma volt a
     tanuló viselkedésével.
 
 - Atréningszobában a
     tanulónak az iskola házirendje szerint kell viselkednie. A felügyelő tanár
     utasításainak betartása számára kötelező. Ennek megszegése azonnali szülői
     bevonást eredményez.
 
 
A tréningszobában
tartózkodás szabályai
 - Atanteremből
     korábban távozott diák bekopog a tréningszoba ajtaján. Belépés után
     szükség szerint bemutatkozik, majd az ott tartózkodó nevelőnek átadja az
     „Információs lapot”.
 
 - Az ügyeletes nevelő a szobában lévő „Űrlapon”
     regisztrálja a tanulót.
 
 - A diák kap egy „Visszatérési tervkészítő lapot”.
 
 - A diák leül egy asztalhoz és átgondolja, melyik
     szabályt sértette meg, milyen következményei vannak tettének saját magára,
     illetve osztálytársaira nézve.
 
 - A diák visszatérési tervet készít arra vonatkozóan,
     hogyan tudná a jövőben ezt a magatartást elkerülni.
 
 - A terv készítésében az ügyeletes nevelő segítséget
     ad, ha azt kéri a tanuló. „Nem tudom” válasz nem elfogadható.
 
 - Haa diák
     jó visszatérési tervet készít (ezt az ügyeletes nevelő értékeli és dönti
     el), akkor a diák az aláírt „Visszatérési tervvel” térhet vissza a
     tanterembe. (Ezen a lapon az időpontot is mindig rögzíteni kell.)
 
 - Ha a diák nem készít vagy nem elfogadható
     „Visszatérési tervet” készít, akkor a tréningszobában marad, amíg el nem
     készíti az elfogadható tervét. Ha erre nem kerül sor a tanítási időben,
     akkor másnap reggel a tréningszobába kell visszatérnie, lehetőleg a
     szülőjével.
 
 
A pedagógusok tanórán
kívüli idejükben külön beosztás szerint látják el az ügyeletet a
tréningszobában.
Néhány gyakorlati
tudnivaló:
A tanterem elhagyásának módjadja 
 - A tanárnak kötelessége, hogy gondoskodjon a
     szabályok betartatásáról. Ha egy tanár azon a véleményen van, hogy egy
     tanuló hátráltatja őt a tanításában, vagy a többi diákot zavarja a
     tanulásban, kérdéseket tesz fel a rendetlenkedő diáknak. Először megkéri a
     rendetlenkedő diákot, hogy hasonlítsa össze, viselkedése megegyezik-e az
     osztályszabályokkal vagy sem.
 
 - A diák ezután eltekinthet az óra további
     zavarásától, vagy dönthet úgy, hogy elhagyja az osztálytermet, és a
     tréningszobába megy. A lényeg, a saját
     egyéni döntésen van! Ha marad, és újra zavarja az órát, már nincs
     lehetősége a választásra, ki kell mennie a tréningszobába, hiszen
     tudatosan döntött a szabályok ellen.
 
 - Természetesen nincs szabály arra, hogy mi minősül az
     óra zavarásának, azt mindig a tanár dönti el. Ha többen rendetlenkednek,
     egyszerre csak egy tanuló mehet ki, de egy óráról több tanuló is távozhat.
     Ha a diák úgy dönt, hogy elhagyja az osztálytermet, a tréningszobába kell
     mennie. Fontos még megemlíteni, hogy amennyiben a tanuló elhagyja az
     osztálytermet, ezt adminisztráljuk le, illetve, hogy a tananyagot pótolnia
     kell. A távozása nem mentesíti a következő órai esetleges felelés vagy
     dolgozatírás alól. Ha dolgozatírás közben hagyja el az osztálytermet, a
     dolgozatot addig értékeljük, ameddig megírta.
 
 
Tanácsadói megbeszélés
Talán az egyik legtöbb
gondot okozó kérdés a „Mi az oka, hogy így viselkedtem”? Természetesen
a „nem tudom” válaszokat nem fogadhatjuk el, hiszen a cél, hogy a
gyermek felelősséggel gondolja végig tetteit és annak következményeit. A
tervkészítés fontos pontja a segítségkérés, minden esetben olyan felnőttet kellmegneveznie, akiben megbízik. Ez lehet osztályfőnök,
vagy bárki a tantestület tagjai közül a felkínált „Trénerlista” alapján. Mindig
a tréningszobában ügyeletet tartó tanár feladata, hogy szóljon annak a
kollégának, akit segítőként jelölt meg a diák. 
A tanácsadó megbeszélések
sorában az első - ahogy azt már említettük - a diák és az általa a tervlapján
említett személy között történő elbeszélgetés. A beszélgetések során
megpróbáljuk az okokat felderíteni. Ebben a bizalomnak nagy szerepe van,
fontos, hogy a tanuló el merje mondani problémáit, gondjait. Ezeken a
megbeszéléseken sok olyan dologra fény derülhet, ami a tanuló viselkedését
megmagyarázza és segíthet a megoldásban.
A tréningszobába kerülés
következményei a tanácsadó megbeszélések:
 
  
   - 5 eset után tanácsadó megbeszélésre,
       amelyen részt vesz a gyermek, egy a gyermek által kiválasztott pedagógus
       és egy tanár
 
   - 10 eset után újabb segítő szándékú
       megbeszélésre, amelyre bekéretjük a szülőt is és részt vesz rajta az
       iskolaigazgató is
 
   - 15 alkalom után ismételt megbeszélés
       következik, amelyre szintén be kell jönnie a szülőnek, továbbá részt
       vesz rajta a Gyermekjóléti Szolgálat szakembere is
 
   - 20 alkalom után ismételt
       megbeszélés következik, amelyen a résztvevők köre a rendőrség Gyermek és
       Ifjúságvédelmi Osztályának képviselőjével bővül ki.
 
  
 
Terveink szerint a
program várható eredményei a következők lehetnek:
 - nyugodtabbá válik a tanórák légköre
 
 - több idő juthat a koncentrált munkavégzésre
 
 - javulhat a tanár-diák viszony
 
 - erősk
     viszony
 
 - erősödik a tanulni kész diákok jogainak védelme
 
 - javulhat az iskola megítélése a szülők körében
 
 - nem érzik tehetetleneknek magukat a pedagógusok a
     renitensekkel szemben
 
 - a problémás gyerekekkel több lehetőség nyílik a
     személyes beszélgetésekre
 
 - a zavaró diákok a tanórán elveszítik a „színpadot”,
 
 - gondolkodásra kényszerül a renitens gyerek, nem
     bújhat a „Nem tudom” válasz mögé,
 
 - a beszélgetéseknek köszönhetően feltárulhatnak olyan
     okok, amik előidézik a helytelen viselkedést,
 
 - a programnak köszönhetően még szorosabbá válhat több
     intézménnyel, személlyel az iskola kapcsolata.